Home » Projecten » 3D scannen snelste elektrische raceauto

3D scannen snelste elektrische raceauto

PelserHartman werkt graag mee aan innovatieve projecten. Zo brachten we onderdelen van de snelste elektrische raceauto ter wereld, gemaakt door het bedrijf InMotion, met 3D scannen in kaart. Op basis van deze informatie wordt deze auto doorontwikkeld voor deelname aan de 24 uur van Le Mans. 

3D scannen elektrische raceauto

3D scannen van de elektrische raceauto IM/e

InMotion is een bedrijf dat opgezet is en gerund wordt door studenten. Hun doel: het bouwen van de snelste elektrische raceauto in de wereld. Dat lukte met de raceauto IM/e. Nu wil het bedrijf met een elektrische auto meedoen aan de ’24 uur van Le Mans’. Eén van de grootste en oudste autoraces ter wereld. Noodzakelijk voor deze deelname is het ontwikkelen van een nieuw accupakket. PelserHartman dacht mee over het 3D in beeld brengen van de accuruimte. Met als doel de aanwezige ruimte maximaal benutten voor de plaatsing van de accu’s.

3D scannen elektrische raceauto IM/e

PelserHartman heeft onderdelen van de raceauto (IM/e) 3D ingemeten met diverse laserscanners. InMotion wil een nieuwe accu ontwikkelen voor de raceauto en moet daarvoor nauwkeurige informatie hebben over de beschikbare ruimte. Met de scandata kan de ruimte nu 3D in kaart worden gebracht. InMotion kan het nieuwe ontwerp baseren op de lasermeting.

scannen met Leica BLK340

3D scannen van accuruimte met de Leica BLK360 scanner

Tijdens de meting heeft InMotion een timelapse video gemaakt. Wij hebben wij animaties toegevoegd aan de video om de resultaten van de verschillende metingen te laten zien.

Testen met verschillende 3D laserscanners

Voor het 3D inscannen van de accuruimte hebben we verschillende 3D laserscanners ingezet. Dit deden wij voornamelijk om de nieuwe scanner Leica BLK 360 te kunnen testen en om de data van de scanner goed te kunnen vergelijken met de meetresultaten van andere scanners. Deze nieuwe Leica scanner is vanwege het kleine formaat eenvoudig in kleine ruimtes te plaatsen. Dat kwam hier goed van pas. We hadden namelijk te maken met een relatief kleine accuruimte. Gelijktijdig met het uitvoeren van de BLK360-meting scanden wij ook met de Z+F 5010C laserscanner. De derde scanner die ingezet werd is de Leica P40. Deze scanner kan gezien worden als de hele grote broer van de Leica BLK360. Het gaat hier namelijk wel om een wereld van verschil tussen de twee Leica scanners.

leica BLK360 laserscanner

De nieuwe Leica BLK360 laserscanner is zeer compact en licht

De nieuwe compacte Leica BLK360 laserscanner

In 2017 heeft Leica in samenwerking met Autodesk een nieuwe compacte laserscanner gelanceerd; de BLK360. Deze kleine en lichte 1-knops scanner is bedoeld voor de kleine projecten. Deze scanner heeft drie ingebouwde HD-camera’s. Het maken van een gekleurde pointcloud is daardoor geen probleem voor deze scanner. Het ingebouwde flitslicht geeft de mogelijkheid om in het donker gekleurde pointclouds te maken. Daarnaast is er een thermische camera ingebouwd, maar die werkt helaas nog niet. Volgens de fabrikant wordt deze functie geactiveerd bij de volgende firmware update.

We hebben de Leica BLK360 onder meer ingezet om de binnenzijde van de accuruimte te kunnen inscannen. Helaas vielen de resultaten tegen. Deze scanner heeft veel moeite met het inmeten van donkere en reflecterende onderdelen van de raceauto. Eigenlijk komt het er op neer dat de scanner geen enkel meetpunt kon maken. Dit is ook goed te zien in de film. De achterzijde van de carrosserie ontbreekt volledig in de pointcloud.

Wilt u meer weten over de Leica BLK360 3D laserscanner en het gebruik ervan? Surf dan naar onze BLK360 pagina waarin we meer vertellen over deze nieuwe laserscanner. Of neem contact op met ons via  +31 73-6135729 of mail naar [email protected].

pointcloud elektrische raceauto

Gekleurde pointcloud van elektrische raceauto IM/e gemaakt met de Leica BLK360 laserscanner

De Z+F 5010C laserscanner van Zoller en Fröhlich

Daarnaast is er ook gescand met de Z+F 5010C 3D laserscanner. Deze high-end laserscanner maakte gedetailleerde opnames van de auto. De accuruimte was net groot genoeg waardoor de relatief grote scanner toch in de auto geplaatst kon worden. Deze scanner wordt vaak ingezet in branches waar hoge eisen worden gesteld aan de kwaliteit van de meetdata zoals bij forensische projecten en in de industrie. Het meetinstrument is zeer geschikt voor zowel metingen op korte als ook op lange afstand.

De meting vanuit de accuruimte zelf gaf, zoals we zelf al verwacht hadden, weinig tot geen meetpunten. Dit is te verklaren door het feit dat deze scanner een range heeft van 0,3 meter tot 180 meter. De in te meten vlakken lagen te dichtbij.

Z+F 5010C laserscanner, zoller en frohlich

Ongekleurde pointcloud uit de Z+F 5010 laserscanner.

Scannen met de Leica P40

Naast de accuruimte is ook de afdekkap van de accuruimte ingescand. Dit keer met de Leica P40, een krachtige 3D scanner met veel hogere resolutie- en kwaliteitsinstellingen dan het kleine broertje, de Leica BLK360. Bij deze tweede meting is er over de kappen van de accuruimte een fijne laag speciale poeder aangebracht. Deze laag is ‘mat’ en maakt het oppervlak lichter van kleur waardoor het vlak beter meetbaar wordt.  Zodoende levert dit betere scaninformatie op.

Conclusie scantest BLK360

Het scannen van complexe, donkere en glimmende oppervlakten is niet mogelijk met de BLK360. De Leica P40 komt als grote winnaar uit de bus. Dit high-end precisie kanon is ook geschikt voor een kleine fijne werk. De pointcloud heeft bijzonder weinig ruis (range noise) en de mesh die we ermee maakten hoefde bijna niet bewerkt te worden.

p40-3d-laserscanner

We brachten de raceauto in kaart met high-end 3D scanners

Van pointcloud naar mesh

De software die InMotion gebruikt werkt met vlakken en niet met punten (pointclouds). Daarom heeft PelserHartman van de pointclouddata een mesh gemaakt. Het proces ‘meshing’ is, makkelijk gezegd, het verbinden van de verschillende meetpunten waardoor driehoeken ontstaan. Deze driehoeken vormen een aaneenschakeling van vlakken. Omdat het driehoeken betreft, wordt dit ook wel triangulatie genoemd.

De mesh die we maakten op basis van scandata van de BLK360 is zeer grof vanwege de dikke pointcloudsandwich die ontstaat door de relatief grote variatie en afwijkingen tussen de individuele meetpunten. Daardoor was deze data niet geschikt voor verdere engineering. De scaninformatie uit de high-end Leica P40 scanner is wel geschikt voor automatiseringsprocessen zoals meshing of automatisch modelleren. Hieronder een screenshot van de mesh gemaakt met P40 scandata.

mesh-laserscan-p40

Mesh gemaakt uit laserscandata van de Leica P40 3D laserscanner

Meer weten?

Wilt u meer weten over de vele toepassingen van 3D scannen? Of heeft u zelf een project waarbij u onze hulp zou kunnen gebruiken? Bel dan direct naar 073-6135729 of stuur een mail naar [email protected].

NIEUWSTE PROJECTEN

Monitoring op maat voor Visbank Heusden

De gemeente Heusden heeft PelserHartman ingeschakeld bij de restauratie van de historische Visbank in Heusden. De restauratie betreft onder andere het herstellen van kolommen en funderingen van de Visbank. Middels een nauwkeurige nulmeting en periodieke monitoring houden we eventuele bewegingen en zakkingen in de gaten gedurende de restauratiewerkzaamheden. Om dit uit te voeren hebben we een monitoringsplan op maat gemaakt voor de Visbank. Na goedkeuring van alle betrokken partijen zijn we in de zomer van 2024 begonnen met het uitvoeren van de werkzaamheden.

3D scanning als nulmeting voor monitoring Visbank

Voordat de restauratiewerkzaamheden begonnen zijn, hebben we 3D scans van de Visbank gemaakt met onze high-end 3D laserscanners. Deze scans brengen bestaande vervormingen en eventuele kritieke punten in kaart en dienen als documentatie van de situatie voorafgaand aan de werkzaamheden. De 3D scans bieden een visueel en maataccuraat beeld. Met deze scans kunnen we een deformatieanalyse uitvoeren, waarbij zowel scheefstand als zakking inzichtelijk worden gemaakt ten opzichte van een theoretisch vlakke of rechte situatie. Deze gedetailleerde informatie helpt bij het detecteren van mogelijke risico’s en het plannen van bijkomende meetpunten indien nodig.

pointcloud visbank heusden monitoring
Ongekleurde pointcloud gezien vanaf de waterzijde

Laagfrequente monitoring Visbank

Voor de monitoring van de Visbank maken we gebruik van laagfrequente monitoring. Hierbij hebben we een nulmeting uitgevoerd door het plaatsen van meetpunten (bolprisma’s). In de eerste drie maanden zullen we maandelijks de meetpunten inmeten, daarna om de drie maanden. Na een jaar wordt geëvalueerd wat de frequentie moet worden. Er zijn inmiddels 59 meetpunten boven- en onderaan de gevel geplaatst om zowel zakking als scheefstand te kunnen monitoren. De meetpunten meten we met hoognauwkeurige total station apparatuur. Hierdoor kunnen we eventuele bewegingen van de structuur als gevolg van omgevingsfactoren, zoals veranderingen in de waterstand, temperatuur en werkzaamheden, te detecteren.

monitoring pelserhartman
Total station meting bij de Visbank in Heusden

Hoogfrequente monitoring

Tijdens risicovolle funderingswerkzaamheden kunnen we hoogfrequentie monitoring inzetten om de veiligheid en stabiliteit van de Visbank te waarborgen. Een automatisch gestuurde total station meet de meetpunten elke minuut, elk uur of meerdere keren per dag. De gegevens worden naar een online platform verzonden. Bij overschrijding van bepaalde waarden worden alarmsignalen verstuurd. Dit systeem stelt ons in staat om eventuele bewegingen direct te detecteren. Hierbij kunnen we de staat van de Visbank tijdens risicovolle werkzaamheden goed in de gaten houden.

Ongekleurde pointcloud bovenaanzicht
Ongekleurde pointcloud bovenaanzicht

Monitoringsdiensten van PelserHartman

Bij PelserHartman bieden we uitgebreide monitoring diensten voor gebouwen en omgevingen. Ons doel is om schade door bouwwerkzaamheden, transport, en veranderingen in waterstanden en bodem te minimaliseren. We specialiseren ons in het vastleggen van bewegingen en vervormingen, verzakkingen en trillingen door middel van nulmetingen, continu monitoring en geavanceerde sensortechnieken. Voor onze klanten, zoals aannemers, overheden en bouwmanagers, leveren we op maat gemaakte monitoringsplannen gebaseerd op grondige risicoanalyses. Hierdoor kunnen preventieve maatregelen worden genomen om veiligheid en stabiliteit te waarborgen. Zo’n op maat gemaakt monitoringsplan was ook van toepassing bij de Visbank.

Total station meting achterzijde van de Visbank
Total station meting achterzijde van de Visbank

Conclusie

Het monitoringsplan voor de Visbank in Heusden is bedacht om zowel de situatie voorafgaand aan de restauratiewerkzaamheden van het bouwwerk te documenteren als om de eventuele bewegingen tijdens de restauratiewerkzaamheden te monitoren. De combinatie van een gedetailleerde 3D scan, laagfrequentie monitoring en eventuele hoogfrequentie monitoring voor en tijdens risicovolle werkzaamheden stelt ons in staat om een compleet en nauwkeurig beeld te krijgen van eventuele bewegingen. Heb je zelf een project waarbij monitoring een rol kan spelen? Neem dan contact met ons op.

3D laserscannen voor restauratie Grote Kerk Elburg

Bij PelserHartman hebben we onlangs een bijzonder project afgerond: het 3D laserscannen van de Grote Kerk in Elburg. Dit project, in opdracht van de Hervormde Gemeente te Elburg en in samenwerking met Buro STIEL, heeft als doel de restauratiewerkzaamheden aan een drietal gewelfvelden voor te bereiden. Deze gewelfvelden dienen als proef voor de toekomstige integrale restauratie van de kerk. Door gebruik te maken van high-end 3D laserscanners registreren we nauwkeurige data van zowel het interieur als het exterieur van de kerk, inclusief de zolders boven de gewelven. Het eindproduct omvat elf stuks orthofoto’s en een gedetailleerde gekleurde pointcloud.

Grote Kerk Elburg gekleurde pointcloud
Gekleurde pointcloud Grote Kerk Elburg

Historie Grote Kerk Elburg

De Grote Kerk Elburg, ook bekend als de Sint-Nicolaaskerk, is een monumentale kerk die werd voltooid in 1450. Het pseudobasilieke bouwwerk is door de eeuwen heen verschillende keren gerestaureerd. Maar zoals bij veel historische gebouwen zijn de originele bouwtekeningen vaak verloren gegaan of niet accuraat. Dit is ook het geval bij de Grote Kerk. De beschikbare tekeningen zijn niet accuraat en daarom onbetrouwbaar voor de restauratiewerkzaamheden. Met een 3D meting door middel van 3D laserscanners wordt de kerk nauwkeurig digitaal in kaart gebracht.

orthofoto pointcloud
Orthofoto vooraanzicht Grote Kerk Elburg

Digitaal vastleggen van de Grote Kerk

Voor dit project hebben we gekozen voor 3D laserscanning vanwege de precisie en snelheid die deze technologie biedt. Onze high-end 3D laserscanners plaatsen we op verschillende locaties in en rondom de kerk. Deze scanners leggen miljoenen meetpunten per seconde vast, wat resulteert in een gedetailleerde ‘pointcloud’. Deze pointcloud is een verzameling van miljoenen punten die samen een exacte digitale weergave van de kerk vormen.


Het gebruik van 3D laserscanning is cruciaal bij monumentale kerken omdat traditionele meetmethoden vaak tekortschieten. Vroegere restauraties en aanpassingen kunnen afwijkingen hebben veroorzaakt die met het blote oog moeilijk te detecteren zijn. Door de inzet van 3D laserscanning kunnen we deze afwijkingen nauwkeurig vastleggen en in kaart brengen. PelserHartman heeft jarenlange ervaring met het inmeten van monumenten, waaronder kerken en kloosters, wat ons in staat stelt om dit soort projecten relatief makkelijk in kaart te brengen.

Doorsnede pointcloud
Doorsnede pointcloud Grote Kerk Elburg

Het belang van pointclouds en orthofoto’s

De pointcloud is de basis van waaruit we diverse producten kunnen maken, waaronder orthofoto’s. Een orthofoto is een nauwkeurige 2D projectie van de pointcloud. Deze foto’s zijn essentieel voor het maken van gedetailleerde tekeningen die nodig zijn voor restauratiewerkzaamheden. Voor de Grote Kerk Elburg leverden we elf orthofoto’s, die elk een specifiek deel van de kerk nauwkeurig in beeld brachten.

orthofoto Grote kerk Elburg
Orthofoto van binnenzijde van de kerk.

Orthofoto’s en pointclouds spelen een belangrijke rol in het restauratieproces. Ze bieden visuele en meetbare data die gebruikt kan worden door architecten, ingenieurs en restaurateurs. Dit zorgt ervoor dat alle betrokken partijen beschikken over dezelfde, nauwkeurige informatie.

Conclusie

De gedetailleerde orthofoto’s en pointclouddata die voortkomen uit het 3D laserscannen van de Grote Kerk Elburg vormen een solide basis voor de geplande restauraties. Door gebruik te maken van accurate 3D laserscanners en onze uitgebreide ervaring zorgen we ervoor dat de juiste data beschikbaar is voor Buro STIEL voor de restauratieplannen. Heb je ook een project waarbij nauwkeurige inmeting en documentatie vereist zijn? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Vraag nu een offerte aan of neem contact met ons op.

Exact vastleggen perronkappen Nijmegen en geen copy-paste bij 3D BIM model

Hoe kun je 4136 unieke constructieonderdelen van 700 meter monumentale stationsoverkappingen demonteren, restaureren, monteren en weer op de exacte locatie terugplaatsen? Met deze vraag klopte Qumey bij PelserHartman aan. Samen bedachten we een slimme oplossing om alle te restaureren elementen exact in te meten, te modelleren in een 3D BIM model en te coderen. Hierdoor is de positie van elk element, maar ook iedere schuinte en scheefstand, digitaal vastgelegd. Na demontage en restauratie kunnen de perronoverkappingen weer teruggeplaatst worden op de exacte originele positie. 

Monumentale perronkappen met grote historische waarde

Onderdeel van de grootscheepse verbouwing van het Centraal Station Nijmegen is het opknappen en restaureren van de historische perronoverkappingen. Deze karakteristieke en monumentale perronkappen zijn meer dan 130 jaar oud. Tijdens de hevige gevechten van Operatie Market Garden in 1944 brandde het station volledig af. Alleen buitenmuren, tunnels en de perronoverkappingen bleven overeind staan. De kappen waren echter wel flink beschadigd. Hoog tijd voor een grondige restauratie en renovatie dus. 

3D meten met hoog statief
3D meten met hoog statief

Toekomstbestendig maken Station Nijmegen

Bijna alle perronkappen worden aangepakt. Ze worden gedemonteerd, gecontroleerd en waar nodig gerestaureerd. De grote uitdaging zit hem in het feit dat alle onderdelen na de restauratie weer op precies dezelfde plek moeten komen en weer perfect moeten aansluiten. Een mooie klus voor PelserHartman waarmee we bijdragen aan het eerherstel en toekomstbestendig maken van deze mooie perronkappen. 

Slimme oplossing meten, modelleren en coderen

Samen met Qumey heeft PelserHartman een oplossing bedacht om deze restauratie succesvol en gestroomlijnd te laten verlopen. Wij hebben in het verleden de perronkappen van de stations in Groningen, Leeuwarden en Roosendaal digitaal 3D ingemeten en weten daardoor waar we op moeten letten. Qumey is in de laatste jaren uitgegroeid tot een gedegen partner van railinfra partijen als het gaat om herstel- en renovatiewerk aan spoorbruggen en perronkappen. Onze gezamenlijke ervaring bleek de goede combinatie te zijn om deze puzzel op te lossen. De afzonderlijke puzzelstukken zijn de onderdelen waaruit de perronoverkappingen zijn opgebouwd. Deze werden exact ingemeten en in het coördinatenstelsel geplaatst zodat de stukken na de restauratie weer op de originele positie teruggezet kunnen worden. De codering zorgt ervoor dat ieder onderdeel terug te vinden is. Alle onderdelen kunnen hierdoor als een ‘Ikea-bouwpakket’ weer gemonteerd worden. 

Detail 3D BIM model
Detail 3D BIM model

Alles draait om nauwkeurig meten en vastleggen

Met 3D laserscanners en hoognauwkeurige total stations zijn miljoenen metingen uitgevoerd om de perronkappen in detail vast te leggen. Daarnaast hebben we onze meetdata gerefereerd aan het plaatselijk bekendgemaakte coördinatenstelsel. Ieder onderdeel van de overkapping is hierdoor in X-, Y- en Z-richting vastgelegd binnen dit stelsel. Dit is van essentieel belang om alle onderdelen na restauratie weer correct te kunnen terugplaatsen. Het resultaat van alle metingen is een gekleurde pointcloud. Hierop worden alle onderdelen van de overkappingen gemodelleerd.

Scanoperator die 3D meting met high-end Leica RTC360 laserscanner maakt op Station Nijmegen.
3D meting met high-end Leica RTC360 laserscanner

Modelleren en coderen in BIM-modelleersoftware

De pointcloud van de stationsoverkappingen is de ideale basis om een 3D BIM model te maken. De vorm en afmetingen van alle overkappingsonderdelen zijn als een digitale kopie in de vorm van miljoenen coördinaten vastgelegd. Om deze in de volgende stappen van het restauratieproces bruikbaar te maken voor alle betrokken partijen worden de onderdelen afzonderlijk gemodelleerd in een BIM modelleersoftwarepakket. In dit geval Revit. Dit proces heet scan-to bim. In een 3D BIM model worden niet alleen de vorm en geometrie vastgelegd. Het BIM is ook geschikt om ieder onderdeel te coderen. Ieder object heeft een unieke codering gekregen. En omdat het object is vastgelegd in het coördinatenstelsel is daarmee ook de positie vastgelegd.

Screenshot gekleurde pointcloud en 3D BIM model in Revit modelleersoftware
Screenshot gekleurde pointcloud en 3D BIM model in Revit modelleersoftware

Geen copy-paste bij 3D BIM model

Deze opdracht wijkt af van ‘de standaard’ modelleeropdracht waarbij we vaak wat meer schematiseren en gebruik maken van repetitie. Om een werkbaar model te krijgen, worden wanden en vloeren regelmatig ‘recht’ gemodelleerd, ondanks dat we weten dat er een schuinte of scheefstand is. Uiteraard wordt dit vooraf goed doorgesproken met de opdrachtgever. In het geval van het station in Nijmegen zijn we juist wel schuintes en scheefstanden precies gaan modelleren conform de werkelijkheid. Immers moeten de onderdelen na de restauratie weer exact passen en op de originele positie teruggeplaatst worden. 

Zeker geen repetitie!

Op het eerste oog lijkt er veel repetitie te zitten in de constructie. Echter doordat niet alles perfect recht staat en alle knooppunten uniek zijn, is iedere kolom, ligger, koppelingsplaat etc. afzonderlijk gemodelleerd. Weinig copy-paste dus. De doorbuiging van een lange ligger is daarentegen voor deze exercitie van ondergeschikt belang en is daarom niet gemodelleerd. Het gaat voornamelijk om de aansluitingen en natuurlijk om het hoofddoel; zorgen dat alles straks weer past!

3D BIM model detail van een perronconstructieknooppunt
3D BIM model detail van een perronconstructieknooppunt

Meer dan 4.000 unieke objecten

Wanneer je alle perronoverkappingen achter elkaar zou zetten dan kom je uit op een lengte van meer dan 700 meter aan constructie. Een flinke uitdaging om te meten én te modelleren. Inmiddels zijn er al meer dan 4.000 unieke constructieonderdelen gemodelleerd en gecodeerd. 

3D BIM model Station Nijmegen
3D BIM model Station Nijmegen

Slimme oplossing nodig?

Heb je ook een slimme meet- of modelleeroplossing nodig bij jouw project. Neem contact op met PelserHartman en maak een afspraak

Scan-to-BIM rijksmonument St. Petrus Klooster

Het Rijksmonument St. Petrus Klooster in Udenhout wordt gerenoveerd in opdracht van ASVZ. PelserHartman heeft de bestaande situatie van het klooster in kaart gebracht met behulp van 3D laserscanning en omgezet naar een 3D BIM model. Ofwel scan-to-BIM. Deze informatie is essentieel voor het Bossche architectenbureau De Twee Snoeken voor het opstellen van een renovatieplan dat recht doet aan de historische waarde van het gebouw en tegelijkertijd voldoet aan de eisen van de moderne tijd. 

High-end 3D laserscanning voor renovatie

Bij PelserHartman maken we gebruik van high-end 3D laserscanners om nauwkeurige metingen van gebouwen te maken. Voor het St. Petrus Klooster hebben we deze technologie ingezet om gedetailleerde, gekleurde pointclouds te creëren. Deze pointclouds vormen een digitale kopie en nauwkeurig documentatie van de huidige indeling en staat van het gebouw. Het op deze manier inmeten is een belangrijke stap in het renovatieproces en komt ten goede aan het behoud van dit bijzondere gebouw.

Gekleurde pointcloud St. Petrus Klooster

Meten is weten bij historische panden

Het inmeten van een rijksmonument zoals het St. Petrus Klooster vereist een hoge mate van nauwkeurigheid. Deze eeuwenoude gebouwen zijn vaak in verschillende periodes aangepast, waardoor de bestaande tekeningen vaak onvolledig of verouderd zijn. De gedetailleerde pointcloud die we hebben gemaakt biedt hiervoor de oplossing. Het dient als basis voor het maken van een 3D BIM model

3D BIM model St. Petrus Klooster

Bij PelserHartman hebben we inmiddels meer dan 25 jaar ervaring met het inmeten van monumentale panden. We hebben alle verschillende meetsystemen en modelleermethoden in huis om de juiste as-built 3D Revit- en Archicad-modellen te maken. Onze meetgegevens worden gebruikt voor het maken van tekeningen en modellen, het controleren van modellen, het maken van scheefstand analyses, oppervlakte certificaten en het monitoren van vervormingen en zakkingen van gebouwen.

Opengewerkte weergave dakconstructie 3D BIM model St. Petrus Klooster

Scan-to-BIM rijksmonument

Door de data uit de 3D laserscanner in Revit om te zetten naar een 3D model met een Level of Detail (LOD) 300, hebben we een betrouwbare weergave van de bestaande situatie gecreëerd. Dit model biedt inzicht in de huidige situatie en indeling van het gebouw, waarop de architecten weloverwogen beslissingen kunnen nemen. Daarnaast maakt het gebruik van dit model het mogelijk om de renovatieplannen optimaal af te stemmen. Het zorgt ervoor dat alle betrokken partijen, van architecten tot aannemers, toegang hebben tot dezelfde betrouwbare informatie.

Dwarsdoorsnede 3D BIM model St. Petrus Klooster

Slim renoveren met 3D technologie

Het project van het St. Petrus Klooster laat zien hoe geavanceerde scan-to-BIM technologie kan worden ingezet bij de renovatie van monumentale gebouwen. Deze combinatie van deze technologie en expertise van PelserHartman heeft geleid tot een succesvolle inmeting en modellering van het St. Petrus Klooster, waarmee een solide basis is gelegd voor de geplande renovatie. 

Ontdek de mogelijkheden van 3D laserscanning. Neem vandaag nog contact op!

3D laserscanning en fotogrammetrie grafmonumenten

Heb jij je weleens afgevraagd hoe eeuwen oude grafmonumenten voor de toekomst bewaard kunnen blijven? Met behulp van 3D laserscanning en fotogrammetrie hebben we de grafmonumenten van de Oude Kerk in Delft fotorealistisch in kaart gebracht. Deze nauwkeurige methode helpt ons om fotorealistische 3D modellen te maken. Die data worden gebruikt door de specialisten van Buro STIEL en Terwen Consultancy als basis voor de dringend benodigde restauratie van de monumenten. Lees meer over hoe onze technologie tevens bijdraagt aan het behoud van dit cultureel erfgoed.

Een medewerker van PelserHartman scant het grafmonument van Piet Hein met een Leica RTC360 3D laserscanner, omgeven door glas-in-loodramen in de Oude Kerk in Delft.
3D laserscanning van grafmonument Piet Hein

Combinatie 3D laserscanning en fotogrammetrie

De Leica RTC360 laserscanner werd ingezet voor deze klus. Deze scanner stelt ons in staat om met hoge snelheid en hoge nauwkeurigheid pointclouds te genereren, wat essentieel is voor het verkrijgen van 100% betrouwbare maatvoering. Hoge resolutie camera’s, voorzien van speciale verlichting die natuurlijk zonlicht nabootst, hebben hoge kwaliteit opnamen gemaakt die gebruikt worden voor de fotogrammetrie. Deze combinatie van technologieën heeft geresulteerd in een zeer gedetailleerde mesh. Deze mesh is visueel correct en geometrisch accuraat door het gebruik van de 3D laserscan data als onderlegger.

Een 3D meshmodel van het grafmonument van Elisabeth Morgan, gemaakt aan de hand van 3D laserscanning en fotogrammetrie door PelserHartman. Met gedetailleerde decoraties en wapenschilden, omgeven door een ijzeren hekwerk.
3D meshmodel grafmonument Elisabeth Morgan

Ieder monument zijn eigen aanpak

We hebben ons gericht op drie belangrijke grafmonumenten: die van Piet Hein, Jacob van der Dussen, en Elisabeth Morgan. Voor elk monument hebben we een unieke aanpak gekozen. Elk van deze monumenten heeft zijn eigen verhaal en een unieke betekenis in de Nederlandse geschiedenis. De scans en foto’s die wij gemaakt hebben bieden een nog beter begrip van deze monumenten en dragen bij aan het behoud van deze monumenten voor toekomstige generaties.

Een detailfoto van het 3D meshmodel van het grafmonument van Jacob van der Dussen, gemaakt aan de hand van 3D laserscanning en fotogrammetrie door PelserHartman, met zichtbare inscripties en decoratieve elementen.
Detail uit foto van het grafmonument van Jacob van der Dussen

Restauratie grafmonument Piet Hein

Bij het grafmonument van Piet Hein, bijvoorbeeld, was de noodzaak voor restauratie duidelijk. Naast constructieve gebreken is vooral het zwarte marmer in het onderste gedeelte van het monument ernstig aangetast door zouten. Onze technieken hebben de gebreken gedetailleerd in kaart gebracht waarmee we een basis bieden voor de documentatie en conditiemeting. Op basis van de geleverde fotogrammetrie, modellen en orthofoto’s kan Oude en Nieuwe Kerk Delft als opdrachtgever de benodigde restauratieplannen laten maken.

Een bovenaanzicht orthofoto van het 3D meshmodel van het grafmonument van Piet Hein, met gedetailleerde weergave van de liggende figuur in renaissancekleding, gemaakt aan de hand van 3D laserscanning en fotogrammetrie door PelserHartman.
3D orthofoto van het grafmonument Piet Hein

Bruikbaarheid fotogrammetrie voor behoud cultureel erfgoed

Het project laat zien dat het gebruik van 3D laserscanning en fotogrammetrie zeer bruikbaar zijn voor het documenteren, restaureren en daarmee behouden van ons cultureel erfgoed. De diensten die we hebben geleverd hebben meegeholpen aan het leggen van een basis voor een succesvolle restauratie. 

Wil je meer weten over hoe onze diensten kunnen bijdragen aan jouw projecten? Neem dan contact met ons op. Of vraag direct een offerte aan!

Meer dan 180.000m² gescand voor documentatie Land Art Flevoland

Voor Land Art Flevoland hebben we meer dan 180.000m² aan monumentale  landschapskunstwerken gedigitaliseerd. Acht grootschalige kunstwerken zijn door middel van 3D laserscanning en GPS-metingen in kaart gebracht. Hoofddoel; het documenteren van deze waardevolle kunstwerken. Met het ingemeten landschap en kunstwerken dragen we bij aan het toekomstige behoud van deze landschapskunstwerken.

3D laserscanning van kunstwerk ‘Deltawerk//’

Digitale toekomst voor Land Art Flevoland

Door gebruik te maken van de meettechnieken 3D laserscanning in combinatie met GPS en hoognauwkeurige Total Station metingen hebben we gedetailleerde pointclouds gecreëerd. Deze pointclouds zijn digitale kopieën en dienen als nulmeting voor alle kunstwerken. Door deze documentatie heeft Land Art Flevoland een digitaal beeld van de huidige staat van de kunstwerken en het bijbehorende landschap. Dit is de basis voor toekomstig onderhoud, bescherming en integratie in nieuwe ontwikkelingen in de gebieden. 

Ongekleurde pointcloud van kunstwerk ‘Exposure’

De Land Art kunstwerken zijn grootschalige kunstwerken die inspelen op het landschap, en waarbij het landschap gemanipuleerd wordt. Het vastleggen van deze kunstwerken en het landschap middels 3D laserscanning biedt aanzienlijke voordelen boven de inzet van traditionele meetmethoden. Niet alleen is het sneller en nauwkeuriger, maar het stelt ons ook in staat om de complexe vormen en structuren in zijn geheel vast te leggen. Deze techniek is essentieel geweest voor de documentatie van de landschapskunstwerken, waarvan sommige zich uitstrekken over enorme oppervlaktes en ingewikkelde vormen hebben. 

Ons meetwerk is ook niet onopgemerkt gebleven! Omroep Flevoland heeft ook aandacht besteed aan ons project. Bekijk hier het TV-item over onze werkzaamheden:

Herstel en behoud door 3D laserscanning

Een goed voorbeeld van de waarde van het 3D meten is de vernieling van Polderland Garden of Love and Fire kort nadat wij het kunstwerk gemeten hebben. Dankzij de digitale documentatie bestaat er nog een exacte kopie van het origineel. Dit maakt het mogelijk om het kunstwerk te herstellen naar de originele staat.

PH expert in het inmeten van landschappen

Voor het inscannen van deze Land Art kunstwerken moeten grote gebieden vastgelegd worden. Dit is geen eenvoudige opgave door de grote oppervlaktes en afstanden. Ofwel dit is niet met iedere willekeurige allround 3D laserscanner te doen. PelserHartman heeft de juiste apparatuur en expertise om dit succesvol uit te voeren. 

3D laserscanning van ‘Groene Kathedraal’ met Leica P50

Door gebruik te maken van specifieke landmeetkundige koppelprincipes met targets en landmeetkundige apparaten zoals een Total Station en GPS-instrumenten kunnen wij grote gebieden snel en nauwkeurig in kaart brengen. Daarnaast zetten we onze high-end 3D laserscanner Leica P50 in voor gedetailleerde resultaten. Deze 3D laserscanner is geschikt om grote afstanden te meten met hoge nauwkeurigheid. Wil je meer weten over het inmeten van terreinen en landschappen? Bekijk dan onze pagina ‘3D inmeten terrein en DTM-metingen’.

3D laserscanning van kunstwerk ‘Observatorium’

Land Art kunstwerken

Documentatie voor onderhoud en mogelijke toekomstige ontwikkelingen is het hoofddoel van het 3D inmeten. De onderstaande kunstwerken hebben we digitaal vastgelegd: 

Behoud van de kunstwerken voor in de toekomst

Met de succesvolle documentatie van de kunstwerken heeft PelserHartman een belangrijke stap gezet in de bescherming en het behoud van Land Art in Flevoland. Onze diensten zorgen ervoor dat deze kunstwerken niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst gewaardeerd en bewonderd kunnen worden, ongeacht de veranderingen in hun fysieke omgeving.

Wil je meer weten over hoe onze technologieën kunnen bijdragen aan jouw project? Neem contact met ons op en ontdek de mogelijkheden. Of vraag direct een offerte aan! 

Hoe 3D-laserscanning helpt bij inventarisatie RWZI Hattem

Voor Waterschap Vallei en Veluwe hebben we de bestaande RWZI (rioolwaterzuiveringsinstallatie) in Hattem met behulp van 3D laserscantechnieken ingemeten. De komende jaren gaat het waterschap aan de slag op de RWZI Hattem om ook op langere termijn het rioolwater goed te kunnen blijven zuiveren en te voldoen aan de nieuwe wet- en regelgeving. Met behulp van 3D-laserscannen, het leveren van een 3D-model en een mesh hebben we een nauwkeurige basis geleverd voor deze inventarisatie, maar ook voor een mogelijk toekomstig ontwerp van deze RWZI.

Gekleurde pointcloud RWZI Hattem

3D-technologie in dienst van waterbeheer

Water was altijd al dé grote uitdaging in Nederland. Nu is waterbeheer nog belangrijker en complexer geworden. Innovatieve 3D-technologie biedt een oplossing en versnelt het aanpassen van huidige installaties en bouwwerken. Van nauwkeurige 3D laserscan- en drone-inmetingen van RWZI’s en AWZI’s tot geavanceerde BIM-modellen van gemalen. Wij meten, modelleren en monitoren met hoogstaande precisie en geavanceerde technieken de waterzuiverings- en gemaal-infrastructuren. Elke scan en elk model draagt bij aan een duurzame en veilige watertoekomst. Lees op onze pagina ‘3D inmeten en modelleren waterzuiveringsinstallaties en gemalen’ hoe wij waterschappen, ingenieurs en aannemers hierbij ondersteunen.

3D-laserscanning van terrein, gebouwen en installaties RWZI

Om de bestaande situatie van het terrein, gebouwen en installaties nauwkeurig in kaart te brengen is gekozen om dit te doen met high-end laserscanners. De laserscanner is makkelijk verplaatsbaar en kan op strategische posities tussen de gebouwen in worden gepositioneerd. Dit is een groot voordeel ten opzichte van ‘meten’ met drones. 

Gekleurde pointcloud RWZI Hattem

De laserscanner maakt miljoenen meetpunten per seconde waardoor snel een groot oppervlakte driedimensionaal ingemeten kan worden. Al deze meetpunten samen vormen een pointcloud. Ook heeft de 3D-laserscanner foto’s gemaakt waardoor ieder meetpunt de kleur zoals in de werkelijke situatie krijgt. Hierdoor heeft de opdrachtgever een realistisch beeld van de huidige situatie: een gekleurde pointcloud. Met behulp van GPS-apparatuur is de meting in het RDNAP-coördinatenstelsel geplaatst. 

3D-model bestaande situatie

Op basis van de nauwkeurige scandata is door ons een as-built 3D-model gemaakt. Het 3D-model toont alleen de relevante elementen zoals tanks, leidingen, pompen en gebouwen. Daarnaast is ook een mesh gemaakt van het terrein op basis van de scandata. In een mesh worden de punten verbonden tot driehoeksvlakken. Deze producten zijn de basis voor het maken van een integraal (maatvast) ontwerp van het project. 

3D-model RWZI Hattem

De meerwaarde van 3D-laserscanning in RWZI projecten

Geavanceerde 3D-laserscantechnologie biedt voordelen in termen van nauwkeurigheid, snelheid en kostenefficiëntie bij het in kaart brengen van RZWI. Deze techniek maakt het mogelijk om elk detail van de bestaande situatie vast te leggen met hoge nauwkeurigheid. Hierdoor wordt de kans op fouten drastisch verminderd in het ontwerpproces. Dit in tegenstelling tot traditionele meetmethoden, waarbij het inmeten van een hele installatie dagen kan duren, maakt 3D-laserscannen het mogelijk om deze taak binnen een enkele dag te voltooien. Dit versnelt niet alleen het projectverloop aanzienlijk, maar zorgt ook voor substantiële kostenbesparingen. Daarnaast is de technologie in te zetten op grote terreinen, maar ook kleinere gebouwen en installaties.

Mesh RWZI Hattem

De gedetailleerde scandata is de onderlegger waarop de as-built modellen gemaakt worden. Hiermee wordt een digitale kopie gemaakt van de situatie. Het model is ook bruikbaar voor eventuele nieuwbouwplannen in de toekomst. PelserHartman’s expertise in 3D-laserscannen en modelleren verzekert een goede voorbereiding voor het maken van plannen.

3D-model RWZI Hattem

Heb jij een project waarbij een RWZI of AWZI ingemeten moet worden?

Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende offerte of meer informatie. Je kunt ook onze webpagina over gemalen en waterzuiveringen bezoeken om meer te weten te komen over onze diensten.

PH BLOG

NIEUWSTE BLOGPOSTS IN KENNISBANK

PelserHartman