Het Spoorzoneproject in Tilburg is een van de grotere binnenstedelijke gebiedsontwikkelingen in Nederland. Het is een hoofdopgave voor de toekomst van Tilburg. De voormalige NS werkplaats binnen dit Spoorzonegebied grenst zowel aan het centraal station als aan de binnenstad. Mede door deze centrale ligging in de stad en de rijke industriële historie van dit gebied kan hier ‘De:Werkplaats’ succesvol ontwikkeld worden. De geschiedenis van dit voormalige NS-terrein is daarbij een belangrijke drager. Het gebied is al anderhalve eeuw met hekwerken een afgesloten, verboden gebied midden in de stad met een eigen karakter van spoorrails, treinen en grotendeels onzichtbare activiteiten. De historie zal nadrukkelijk zichtbaar blijven in de gehele ontwikkeling. Op die manier zal het roemruchte verleden ook in de toekomst van ‘De:Werkplaats’ blijven weerklinken.
3D laserscanmeting: Stalen spanten meten tot op de klinknagel
Misschien lijkt het wel alsof alles altijd 3D ingemeten wordt met één specifiek type laserscanner. Er wordt inderdaad steeds meer gewerkt met laserscanners maar toch blijft er veel ruimte over voor andere soorten meetsystemen. Met scannen, of 3D inmeten, bedoelen we dan ook; “Het meten met een combinatie van verschillende technieken en verschillende methoden”.
Ieder toestel heeft zijn eigen kwaliteiten en handicaps. Er bestaan systemen die meerdere oplossingen aan boord hebben, maar deze combinatietoestellen behoren vaak tot de huis-tuin- en keukenmachines. Wij kiezen voor de beste kwaliteit en werken daarom met unieke systemen die passen bij een specifieke meting.
De constructeur koos voor een 3D meting maar wilde een 2D spantuitslag waarop men iedere klinknagel en profieldikte moest kunnen zien. Naast de spanttekening wilde hij ook een kapplan. De generale meting van de werkplaats van de spoorzone werd daarom gemeten met zo weinig mogelijk standplaatsen en een zo hoog mogelijke nauwkeurigheid. Wij kozen daarom voor lange afstand-pulse-scanners (in dit geval Leica C10). De constructeur wees 1 spant aan om tot op de klinknagel nauwkeurig in beeld te laten brengen. Deze locale opname voerden wij uit met een speciale handscanner op een hoogwerker en maakten daarbij speciale foto’s die op de pointcloud geplakt werden. Klinknagels zijn namelijk niet zo makkelijk te zien op een scan wanneer we een orthophoto maken van de pointcloud (we ‘slaan’ de scan plat). Deze orthophoto is nodig omdat de constructeur een 2D spantuitslag wilde ontvangen.
Meer informatie over gedetailleerd scannen op korte afstand; lees over het studieproject
Scanning for Aeronautical engineering Inholland University of Delft